zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

Formaty plików: mp3, wav i inne. Mono czy stereo? O co w tym chodzi i co jest potrzebne przy podcaście?

Zuza Piechowicz
Zuza Piechowicz

 

 

To co opowiadamy jest równie ważne jak miejsce i sposób prezentacji. Tworząc podcast warto wiedzieć w jaki sposób zapisywać i udostępniać swoje nagrania tak by nasi słuchacze mogli korzystać z nich w pełni i niczego nie stracić z naszej pracy. Jest wiele formatów, sporo trudnych słów i pojęć związanych z profesjonalną obróbką dźwięku, jednak podcasterom najpotrzebniejsza jest część z nich, nie wszystkie. Co zatem trzeba wiedzieć?

 

Wywiady, nagrania lub osobiste wywody zapisywane w formie audio dzisiaj chętnie nazywamy podcastami. Oczywiście nazwa ta pasuje, gdy umieścimy finalny produkt pracy w internecie. Jeśli pójdzie do radia, stanie się materiałem lub audycją. Każde medium ma swoją nomenklaturę i warto zaznaczyć, że skoro będziemy koncentrować się na podcastach, będziemy także trzymać się związanych z nimi oraz internetem kategorii.

 

Nasz podcast zawsze finalnie będzie plikiem komputerowym – gdy już go nagramy, zmontujemy, zmiksujemy i zapiszemy (najlepiej w popularnym formacie). Słuchając rozmów tych, którzy najwyżej cenią sobie jakość usłyszycie z pewnością negatywne opinie na temat formatu mp3. Jest on z nami od 1991 roku, a gdy w 2012 wygasła jego ochrona patentowa stał się najpopularniejszym nośnikiem treści dźwiękowych na świecie. Popularna „empetrójka” rzeczywiście nie jest idealna, a muzyka w niej zapisana z reguły traci na jakości w porównaniu do pierwotnego zapisu. 

 

Dlaczego mp3?

 

Ma ona jednak inną bardzo poważną zaletę: zajmuje niewiele pamięci, a to przekłada się zarówno na możliwości gromadzenia jak i przesyłania. Owszem dźwięk zapisany w bezstratnym formacie WAV, OGG lub FLAC będzie brzmiał o niebo lepiej, a uważni słuchacze będą mogli wyciągnąć z niego wszystkie niuanse, które zaplanowaliśmy tam umieści. Niestety pliki te będą na tyle duże, że możemy zapomnieć o strumieniowaniu ich w internecie. Dlatego mp3 aktualnie wciąż wygrywa jeśli chodzi o popularność. 

 

Pracując nad podcastem polecamy zapisywać wasze pliki robocze (surówki, nagrane wywiady, efekty dźwiękowe i inne) w plikach WAV, dzięki czemu pozostaną w najlepszej jakości. Dopiero gotowy podcast przed opublikowaniem w sieci warto zapisywać do lżejszego formatu, który będzie możliwy do przesyłania przez internet do urządzeń słuchaczy nawet o średniej jakości łącza z internetem. 

 

Plik mp3 ma kilka cech, które decydują o jego rozmiarze oraz jakości zapisanego w nim dźwięku. Podcasterów powinna przede wszystkim interesować przepływność danych (bit-rate). Najwyższa wynosi 320 kbps, a najpopularniejszy w serwisach streamingowych jest 128 kbps. Z własnego doświadczenia polecamy wybierać 192 kbps dla plików stereo oraz 160 kbps dla mono. Wtedy jakość jest dobra, a jednocześnie nie ma ryzyka stworzenia zbyt dużego pliku. 

 

Mono czy stereo?

 

Najlepiej by podcast w swojej ostatecznej formie był zapisany jako dźwięk stereo. To zresztą pozwala na zabawy efektami i muzyką w panoramie między lewym i prawym kanałem. Może na początku nie będzie to dla was istotne, ale z czasem polecamy pobawić się w ten sposób, bo dzięki temu będziecie mogli opowiedzieć dźwiękiem jeszcze więcej. 

 

Mono natomiast wciąż obowiązuje przy nagrywaniu na przykład za pomocą mikrofonu. Mikrofony najczęściej są podłączane do jednego z wejść interfejsu, karty muzycznej, miksera lub rekordera i przekazują dźwięk jednokanałowo. Dopiero montując możemy pobawić się umieszczając go w lewym lub prawym kanale. Jednak nie warto nagrywać próbek stereo gdy mamy podłączony tylko jeden kanał. Drugi pozostanie pusty i tym samym podczas odtwarzania lub miksowania w jednym uchu/głośniku będziemy mieli ciszę. 

 

Zatem najwygodniej ustalić sobie: podcast docelowo w stereo, poszczególne efekty dźwiękowe i głos w mono. Oczywiście jeśli korzystamy z gotowej muzyki nagranej w stereo korzystajmy z niej nie zamieniając na mono, stracilibyśmy wtedy wiele z jej orginalnego charakteru. 

 

Newsletter

.