zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

Jak promować podcast?

Zuza Piechowicz
Zuza Piechowicz

Co jest największym wyzwaniem przy tworzeniu jakichkolwiek autorskich treści? Talent? Warsztat? Treść? Osobowość? Nie oszukujmy się, odpowiedzią jest to jak promujesz swój projekt. Jak zatem promować podcast? W tym tekście postaramy się doradzić Wam kilka strategii, z których możecie stworzyć swój własny promocyjny plan.

Po pierwsze: dostępność

Żeby dotrzeć ze swoją historią do innych musimy zadbać o to by była tak dostępna tak tylko jest to możliwe. W przypadku podcastu pierwszym krokiem jest z pewnością dotarcie do użytkowników serwisów streamingowych. To tam swoją przygodę z takim medium jak audycja czy słuchowisko rozpoczyna większość odbiorców. Wśród najpopularniejszych są: Tidal, Spotify, iTunes oraz… YouTube.

Ten ostatni nie do końca pasuje do zestawienia, bo przecież jest nastawiony na video, a nie audio. Mimo tego w Polsce to wciąż jeden z najpopularniejszych sposobów odtwarzania muzyki, na przykład w pracy. Warto zatem pamiętać o tym podczas przygotowania plików z podcastem. Oprócz wersji stricte audio warto mieć także w pamięci wersję video. Jak powinna wyglądać? Od razu uspokajamy: nie trzeba tworzyć skomplikowanych wizualizacji lub teledysku ilustrującego treść podcastu. Wystarczy tak zwana „miniaturka” czyli obrazek, który będzie wyświetlany podczas odtwarzania dźwięku, jeden przez cały czas trwania podcastu.

Tu warto zaznaczyć, że to, jak wygląda obrazek reklamujący nasz podcast jest całkiem istotne. Trzeba pamiętać o tych wszystkich użytkownikach, którzy korzystają z podpowiedzi algorytmów YouTube i chętnie klikają w jego podpowiedzi. To właśnie dla nich miniaturka powinna być odpowiednio przygotowana. Nie potrzeba do tego żadnych wyjątkowych umiejętności graficznych, ze swojego doświadczenia polecamy prostą metodę: po zaprojektowaniu obrazka zmniejszcie jego podgląd do rozmiaru, który mogłaby obserwować osoba korzystająca ze smartfona. Taki pomniejszony obrazek powinien być na tyle czytelny i przedstawiać temat podcastu, by użytkownicy nie mieli wątpliwości, że właśnie tego szukają. Nie musicie tworzyć czegoś co spodoba się wszystkim, ważne by dotarło do osób szukających treści podobnych do waszych.

Zatem pamiętajcie, że audio to nie wszystko, warto zadbać o to by wasz podcast był także dostępny dla osób, które korzystają z serwisów video do słuchania muzyki oraz audycji oraz słuchowisk.

Po drugie: społeczność

Budowanie społeczności wokół podcastu to bardzo ważny element jego promocji. Pozwala na podtrzymywanie zainteresowania ze strony fanów oraz szybką i bezpośrednią komunikację. Szykujecie niespodziankę? Konkurs? W najbliższym odcinku pojawi się specjalny, długo wyczekiwany gość? Profil w mediach społecznościowych to idealne miejsce na promocję, udostępnianie wiadomości dotyczących waszego podcastu oraz ciekawostek o was samych. Warto pamiętać, że uchylenie rąbka tajemnicy o kuchni samej audycji też może okazać się bardzo interesujące dla słuchaczy.

Media społecznościowe pozwalają także w pewnym stopniu mierzyć popularność podcastu oraz sondować grupę odbiorców. Informacja o tym kto nas słucha może przydać się w przyszłości, kiedy pojawi się pomysł na współpracę ze sponsorami. Mając w ręku informacje o ilości i profilu naszych słuchaczy możemy przekonać konkretnych partnerów do współpracy.

Po trzecie: SEO

O swoim podcaście możecie pisać na blogu, stworzyć dla niego stronę internetową. Jeśli się na to zdecydujecie warto pamiętać o tworzeniu treści w ten sposób, by były atrakcyjne nie tylko dla czytelników, ale i sztucznych inteligencji przeszukujących sieć w poszukiwaniu nowości.

Od razu uspokajamy, nie musicie nagle uczyć się jakiegoś tajemnego języka maszyn i algorytmów. Obecnie wyszukiwarki internetowe starają się porządkować treść na zasadzie odpowiedzi na często zadawane im pytania. Zatem pisząc tekst wyznaczcie sobie najważniejsze kwestie, które ma opisywać.

Jak powiązać to z podcastem? Jeśli na przykład prowadzicie audycje o podróżach warto napisać o tym gdzie szukać atrakcyjnych połączeń albo jak przygotować się do drogi, by wewnątrz artykułu zachęcić także do wysłuchania waszego najnowszego nagrania.

Po czwarte: grupy tematyczne

Nie tylko w mediach społecznościowych, istnieją wciąż fora internetowe i inne miejsca spotkań w sieci. Warto być tam obecnym, zapraszać, promować oraz zakładać własne grupy pod patronatem podcastu. Jeśli waszym tematem jest na przykład polityka albo ekonomia, załóżcie grupę dyskusyjną i zapraszajcie na nią słuchaczy.

Grupy tematyczne pozwalają na prowadzenie dyskusji wśród zainteresowanych gdzie uczestnicy mogą podrzucać wam ciekawostki, tematy, a czasem nawet namiary na konkretnych gości. Warto zawsze wyciągnąć do nich rękę i otworzyć drzwi. Kontakt się sprawdza.

Po czwarte: goście

Dobór gości (oczywiście, jeśli wasza audycja taką formułę przewiduje) jest bardzo ważny. Po pierwsze decyduje o temacie audycji, ale wpływa też na jej promocję. Jeśli uda wam się zaprosić kogoś rozpoznawalnego i znanego z pewnością to wpłynie na zasięg materiału.

Warto także zadbać o to by gość zaprosił do słuchania rozmowy z nim/nią na swoich kontach w mediach społecznościowych, dzięki czemu można w sposób nieinwazyjny skorzystać z jego/jej popularności.

Na koniec mamy dobrą i złą wiadomość. Zaczniemy od złej: nie ma jednego i zawsze sprawdzonego sposobu na idealną promocję podcastu. Niektórym pomaga przemyślana i zrealizowana strategia, inni po prostu mają szczęście trafić w potrzebę odbiorców. Można z tego jednak wysnuć pozytywną naukę: róbmy swoje i nie gońmy na siłę za popularnością co chwilę zmieniając swój profil. Kropla drąży skałę. Dobra wiadomość jest taka, że nigdy nie wiadomo kiedy możemy trafić w zapotrzebowanie lub odpowiedni czas na dany temat.

Dlatego warto tworzyć!

Newsletter

.