zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

zuza@wytworniapodcastow.pl | +48 727 467 707

Jak zarabiać na prowadzeniu podcastów?

Zuza Piechowicz
Zuza Piechowicz

Podcasty w ciągu ostatnich miesięcy stały się równie popularne co blogi oraz vlogi. Ich sekretem jest to, że wciąż w człowieku drzemie odwieczny instynkt dzielenia się i słuchania opowieści. Nie wszystko musimy widzieć, czasem znacznie więcej nauczymy się lub przeżyjemy słuchając.

Wraz z prawdziwym wysypem podcasterów i podcasterek pojawia się pytanie, które zawsze wychodzi przy renesansie kolejnych form autorskich i artystycznych: czy mogę na tym zarobić, a jeśli to ile? W jaki sposób się przebić? Co zrobić by zostać gwiazdą eteru i żyć z opowieści?

Nie ma na to pojedynczej złotej recepty, podobnie jak w przypadku każdej kreatywnej działalności. Warto prześledzić losy osób, których programy stały się znane i popularne w sieci. Dlaczego tak się stało? Czy zdecydowała o tym charyzma autora lub autorki, a może dobór tematów?

Nazywana królową polskich podcastów Joanna Okuniewska wpadła na pomysł genialny w swojej prostocie i podzieliła się historią swoją oraz swoich przyjaciółek. To, jak te doświadczenia okazały się bliskie słuchaczkom, przełożyło się na zasięgi i pozytywne recenzje. Do programu tego typu nie potrzeba wyjątkowych umiejętności realizatorskich, dekad doświadczenia w radiu czy kilku stopni naukowych. Potrzebna jest za to wrażliwość, umiejętność słuchania (nie tylko słyszenia) oraz opowiadania, połączona z charyzmą. „Moje przyjaciółki idiotki” nie mają nie wiadomo jakich efektów dźwiękowych, ich siłą jest historia, z której można wyciągnąć wiele dla siebie.

Nagrodzony Grand Press 2020 podcast „Raport o stanie świata” Dariusza Rosiaka to także przykład, gdzie kluczowa pozostaje treść. Oczywiście doświadczony prowadzący także pozostaje wyjątkowo ważny, ale oprócz niego na ciekawość tej propozycji składa się praca zespołu ludzi, w tym także pojawiających się na antenie innych dziennikarzy. Są wreszcie takie podcasty, które polegają na zapraszaniu ciekawych gości, a osoba prowadząca występuje w charakterze gospodarza i wprowadzającego. Każda z tych form może okazać się bardzo popularna, jeśli przyciągnie słuchaczy jednym z czynników:

  • dobrym tematem
  • ciekawym prowadzącym lub prowadzącą
  • ciekawymi gośćmi

Same liczby anonimowych słuchaczy nie prowadzą do pieniędzy. Z naszego doświadczenia jednak prowadzą do zbudowania własnej marki, z której można potem korzystać tworząc treści komercyjne. Jak zatem zarabiać na podcastach? Wyróżniliśmy 3 ścieżki.

  1. Produkowanie podcastów na zlecenie innych (techniczne)

To droga przede wszystkim dla tych, którzy lubią pracę nad dźwiękiem: nagrywanie, cięcie, montaż i komponowanie z tego całości. Czasami jeden mały efekt dźwiękowy wrzucony w tło za głosem potrafi zdziałać więcej niż wizualna ilustracja.

W tym przypadku podcaster lub podcasterka mogą realizować tego typu programy na zlecenie innych: firm, partnerów, mediów, organizacji pozarządowych. Chętnie skorzystają one z doświadczenia twórców oraz ich sprzętu. Wiele podmiotów w dobie popularności podcastów chce się przedstawić światu właśnie w takiej formie, dlatego szukają osób, które pomogą im przemówić przez podcast.

       2.Prowadzenie podcastów na zlecenie innych (dziennikarskie)

Ta ścieżka dotyczy tych, którzy kochają mikrofon, mają trochę zmysłu scenicznego i potrafią reagować na to, co prezentują ich rozmówcy. Charyzmatyczni prowadzący i prowadzące mogą spróbować swoich sił jako prezenterzy podcastów realizowanych dla zewnętrznych podmiotów. Wspomniane w poprzednim akapicie firmy często narzekają na brak osób, które odpowiednio przekażą ich wiadomość do świata. Twórcy podcastów mogą być tego typu pomostem, zaprosić do studia i pokierować rozmową tak, by wydobyć na światło wszystkie najważniejsze tematy i cechy danej firmy, przedsięwzięcia czy produktu.

       3.Tworzenie własnych podcastów (techniczno-dziennikarskie)

Ostatnia ścieżka łączy w sobie pozostałe dwie. Mając klientów w postaci korporacji, firm, organizacji pozarządowych i wielu innych podmiotów można oferować im tworzenie podcastów na zamówienie. Twórca staje się wtedy jednocześnie wydawcą, realizatorem, dziennikarzem i montażystą. Format ten zakłada najwięcej pracy, jednak jeśli pracuje się z otwartym na pomysły partnerem, można zrealizować się w najbardziej twórczy sposób.

Zajmując się podcastami polecamy rozpoczynać przygodę przede wszystkim mając przed sobą jako główny cel zdobywanie doświadczenia, chęć podzielenia się czymś ciekawym i przygodę. Zyski mogą przyjść oczywiście z czasem i wraz ze zbudowaniem swojej marki, jednak nic tak bardzo nie pasuje tu jak stare polskie przysłowie: „nie od razu Kraków zbudowano”. Pokora, ciągłe podnoszenie kwalifikacji, ciekawość, wytrwałość i otwartość to cechy, które z pewnością zaprocentują!

Powodzenia!

Newsletter

.